تجربه گری کاسپاروف، سال ها پس از باخت به هوش مصنوعی

نوشته شده برای at 2018-12-08
3858 ۰

ورود دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی به زندگی شخصی انسان نگران‌کننده نخواهد بود؛ زیرا به عقیده گری کاسپاروف، قهرمان شطرنج جهان تاریخ نشان داده است تقریباً اغلب تکنولوژی های فناورانه یا نوآوری‌های تکنولوژیک که در عصر حاضر گسترده شده اند، در ابتدا نوعی جبهه گیری علیه خود را می بینند اما با گذر زمان و پیدایش کاربردهای نوین هوش مصنوعی، کم کم جایگاه اصلی خود را در زندگی انسان ها و کارهای روزانه پیدا خواهند نمود. گری کاسپاروف در ادامه صحبت هایش در رابطه با سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین گفت: «مشکل اصلی این نیست که دستگاه‌ها مشاغل را خراب می‌کنند و جایگزین انسان می‌شوند. نباید نگران این مسأله بود که هوش مصنوعی امروز می‌تواند مدرک دانشگاهی بگیرد و مدیریت کامل یک حساب کاربری در توئیتر را هم در دست داشته باشد. مشکل اصلی را باید اندکی عمیق‌تر بررسی کرد. اگر می خواهیم بیشتر از فناوری استفاده کنیم می بایست باید با ترس هایمان مواجه شویم.»

گری کاسپاروف، یکی از بزرگترین بازیکنان شطرنج در تاریخ جهان، یک بازی به یاد ماندنی را به سوپر کامپیوتر IBM Deep Blue در سال ۱۹۹۷ باخت. ایشان در آخرین ویدوی خود در سری ویدیوهای TED Talk، به ارایه چشم انداز خود در رابطه با آینده ای که دستگاه های هوشمند در رسیدن به بزرگترین رویاهایمان، ما را یاری می نمایند، به اشتراک گذاشته است.

نظرات قهرمان شطرنج جهان در رابطه با هوش مصنوعی

قهرمان شطرنج جهان بر این باور است که اگرچه در دهه‌های نخست قرن بیست و یکم همه چیز به صورت انسان-محور جلو می‌رود و کنترل همه اتفاقات در دست انسان است، ولی در دهه‌های بعدی این اتفاق کاملاً تغییر می‌کند و به طور دقیق‌تر می‌توان گفت آینده زندگی انسان در دستان هوش مصنوعی است. به‌عنوان مثال در سال‌های نه چندان دور هوش مصنوعی رانندگی اتومبیل‌ها را به طور کامل در دست می‌گیرد، سیستم پذیرش بیمارستان‌ها را انجام می‌دهد و از این طریق جان تعداد بیشتری از انسان‌ها را نجات می‌دهد. کما اینکه در حال حاضر از این سیستم های هوشمند در کشورهای پیشرفته دنیا استفاده می شود.

هم‌اکنون مثال‌های فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد دستگاه‌های هوشمند به انسان کمک می‌کنند تا در فعالیت‌های شغلی خود بهتر عمل کنند و به عبارت دیگر کارها و وظایف روزانه خود را بهتر و دقیق‌تر انجام دهند. به‌عنوان مثال سیستم‌های تخصصی که در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند شرایط را با دقت بیشتری نسبت به انسان تشخیص می‌دهند و اگر از آنها در بیمارستان استفاده شود، بهتر از انسان می‌توانند نیازهای بیمار را بررسی کنند و بهترین زمان را برای عمل جراحی پیشنهاد دهند.

نکته قابل توجه دیگر اینکه در رقابت میان ابر رایانه با انسان های مجهز به کامپیوتر، بازیکنان متوسط نتایج بهتری را نسبت به بازیکنان قدرتمند به دست آوردند؛ چرا که شطرنج بازان معمولی در موارد بیشتری به قضاوت کامپیوتر خود اعتماد کردند، در حالی که بازیکنان حرفه ای اکثراً روی توانمندی خود حساب کرده و در نتیجه اشتباهات بیشتری نیز مرتکب شدند.

گری کاسپاروف در پایان سخنان خود پیرامون هوش مصنوعی بیان کرد که نرم افزارها و هوش کامپیوتری علی رغم توانایی خارق العاده در انجام محاسبات سنگین، از قدرت خلاقیت بی بهره بوده (به عنوان مثال خواب نمی بینند) و انسان عامل اصلی تفکر و پرسش سؤالات مفهومی است.

نوشته مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *