evolutionary-algorithms

کتاب الگوریتم‌های بهینه‌سازی تکاملی – Evolutionary Optimization Algorithms

نوشته شده برای at 2020-11-21
1946 ۰

اطلاعات کتابشناختی

عنوان کتاب: Evolutionary Optimization Algorithms
نویسنده: Dan Simon

مترجم : دکتر محمد منثوری

ناشر نسخه ترجمه شده: انتشارات دانشگاه شاهد
تعداد صفخات: ۹۹۸ صفحه

آنچه پس از مطالعه این کتاب خواهید آموخت:

محور اصلی این کتاب بحث در مورد روش‌های موجود برای حل مسائل بهینه‌سازی، به ویژه الگوریتم‌های تکاملی (Evolutionary Algorithms) است. به طور خاص ما، در این کتاب به بحث در مورد الگوریتمه‌ای تکاملی جهت بهینه‌سازی خواهیم پرداخت. اگر چه کتاب شامل تعدادی نظریه‌های ریاضی است، اما نباید آن را یک کتاب ریاضی در نظر گرفت، چرا که در اصل این کتاب یک کتاب مهندسی و یا علوم کامپیوتری کاربردی است. تمامی الگوریتم‌های بهینه‌سازی موجود در این کتاب با هدف نهایی پیاده‌سازی نرم‌افزاری ارائه شده‌اند. هدف این کتاب این است که الگوریتم‌های بهینه‌سازی تکاملی را به واضح‌ترین و دقیق‌ترین شکل ممکن ارائه داده و همچنین با فراهم آوردن مسائل و مراجع پیشرفته به مقدار کافی به خوانندگان آمادگی مشارکت در مسائل جدید در این زمینه را بدهد.

برخی نویسندگان برای اشاره به الگوریتم‌های تکاملی از عبارت محاسبات تکاملی استفاده می‌نمایند. این نکته بیانگر این مطلب است که الگوریتم‌های تکاملی بر روی کامپیوتر پیاده‌سازی می‌شوند. با این حال، عبارت محاسبات تکاملی میتواند بر الگوریتم‌هایی که برای بهینه‌سازی به کار نمی‌روند هم دلالت داشته باشد. برای مثال، الگوریتم‌‌های ژنتیک اولیه فی‌نفسه به‌منظور بهینه‌سازی مورد استفاده قرار نگرفتند بلکه برای مطالعه فرآیند انتخاب طبیعی در نظر گرفته شده بودند (فصل ۳) این کتاب در راستای الگوریتم‌های بهینه‌سازی تکاملی مدون شده است که نسبت به محاسبات تکاملی مبحثی اختصاص‌یتر است.
دیگران از عبارت بهینه‌سازی جمعیتی برای اشاره به الگوریتم‌های تکاملی استفاده مینمایند. این موضوع بیانگر آن است که به طور کلی الگوریتم‌های تکاملی متشکل از جمعیتی از راه‌حله‌ای نامزد برای برخی مسائل است و با گذر زمان این جمعیت به سوی راه‌حلی بهتر حرکت مینماید. با این حال، بسیاری از الگوریتم‌های تکاملی تنها از یک راه‌حل نامزد در هر دوره تشکیل شده‌اند (برای مثال الگوریتم تپه‌نوردی و استراتژی‌های تکامل.) الگوریتم‌های تکاملی بسیار جامع‌تر از بهینه‌سازی جمعیتی هستند چرا که الگوریتم‌های تکاملی شامل الگوریتمهای تک-ذرهای نیز هستند.
برخی نویسندگان از عبارت هوش کامپیوتری یا هوش محاسباتی برای اشاره به الگوریتم‌های تکاملی استفاده می‌کنند. این کار معمولاً برای تشخیص و تمایز الگوریتم‌های تکاملی از سیستم‌های خبره، که به طور سنتی با عنوان هوش مصنوعی شناخته می‌شوند، صورت می‌پذیرد. سیستمه‌ای خبره از استدلال استقرایی بهره میبرند حال آنکه الگوریتم‌های تکاملی از استدلال استنتاجی استفاده می‌کنند. با این حال، در بعضی مواقع الگوریتم‌های تکاملی به‌عنوان نوعی هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شوند. هوش کامپیوتری عبارت جامع‌تری نسبت به الگوریتم‌های تکاملی است و شامل تکنولوژی‌هایی چون شبکه‌های عصبی، سیستم‌های فازی و زندگی مصنوعی می‌شود. این تکنولوژی‌ها می‌توانند برای کاربردهایی غیر از بهینه‌سازی مورد استفاده
قرار گیرند. به همین جهت، مبحث الگوریتم‌های تکاملی ممکن است نسبت به هوش کامپیوتری مطلبی خاص‌تر و ویژه‌تر به نظر برسد.

بهینه سازی تکاملی
بهینه سازی تکاملی
  • بهینه‌سازی
  • تپه‌نوردی
  • الگوریتم ژنتیک
  • مدل‌های ریاضی الگوریتم ژنتیک
  • برنامه‌نویسی تکاملی
  • استراتژی تکاملی
  • برنامه‌نویسی تکاملی
  • بهینه‌سازی تجمعی ذرات
  • الگوریتم‌های تخمین توزیع
  • الگوریتم‌های دیگر شامل الگوریتم مورچگان، زنبور عسل و …

نوشته مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *